۱۳۹۰ بهمن ۳۰, یکشنبه

8 افزونه امنیتی مهم برای فایر فاکس:


افزونه یا Add-on نرم افزار کوچکی است که بر روی مرورگر یا دیگر نرم افزارهای بزرگ تر نصب می شود و قابلیتها یی را به آنها می افزاید.


این افزونه، مرورگر شما را در سایتهایی که از Https پشتیبانی می کنند، خودکار به آدرس امن سایت منتقل می کند. مثلا اگر آدرس http://www.youtube.com را وارد کنید، خودکار به صفحه https://www.youtube.com منتقل می شوید و ارتباط شما رمزنگاری می شود. همچنین به طور مثال اگر وارد گوگل شوید، خودکار به صفحه https://encrypted.google.com منتقل می شوید.

با کمک این برنامه کوچک، آی پی رایانه شما تغییر می کند(بدون اینکه این نرم افزار حکم فیلتر شکن را برای شما داشته باشد). یعنی با این نرم افزار دسترسی شما به سایتهای فیلتر شده باز نمی شود، اما با تغییر آی پی می توانید امنیت بیشتری را در نگهداری هویت خود به عمل آورید. می توانید با کمک سایت http://www.ipaddresslocation.org نشانی آی پی رایانه خود را، پیش و پس از استفاده از این افزونه ببینید.

یکی از افزونه های مورد نیاز کسانی است که به وبگردی فراوان عادت دارند و تلاش دارند تا به هر سایتی سر بزنند. این افزونه به شما کمک می کند تا اسکریپت های خودکاری که سایتها تلاش به اجرای آنها دارند، اجرا نشوند، مانند اسکریپت های مخرب،برنامه های خودکار جاوا، تکه فیلم های فلش، فیلمهای آنلاین و.. .پس از نصب این نرم افزار، کار کردن با سایتهای اینترنتی سخت می شود و ممکن است ریخت بسیاری از آنها به هم بریزد، اما  برای امنیت بیشتر استفاده از این نرم افزار توصیه می شود. البته این امکان را دارید که بتوانید برای سایتهای دلخواه این نرم افزار را غیر قابل استفاده کنید.

آیا تا به حال به سیستم درآمد زایی فیس بوک یا گوگل فکر کرده اید؟ طبیعتا بخش بزرگی از در آمد آنها از راه تبلیغات تامین می شود. اما زمانی این تبلیغات موثر است که گروه های هدف تبلیغات هم به درستی شناسایی شوند. فیس بوک از راه مثلا صفحه های مورد علاقه شما و صفحه هایی که می بینید علایق شما را شناسایی می کند و در بخش تبلیغات آگهی هایی به شما نشان می دهد که ممکن است توجه شما را به خود جلب کند. گوگل هم همین شیوه را در پیش می گیرد و مثلا آگهی های خود را با توجه به واژه هایی که جستجو می کنید،مکان شما، زمان و... به شما نشان می دهد و همچنین یک فایل کوچک به نام cookie را در رایانه شما ذخیره می کند تا شما را بار دیگر هم بتواند شناسایی کند. برخی این اقدام را ردیابی می پندارند و این نرم افزار به شما کمک می کند تا کلوچه (کوکی) های رد یاب وارد رایانه شما نشوند.

به طور حتم برخی سایتها ایرادی دارند، برخی ممکن است از نظر امنیتی مشکل داشته باشند، برخی قابل اعتماد نباشند و برخی دیگر برای کودکان مناسب نباشند. این افزونه، با کمک کاربران لینکها را از این نظرها شناسایی کرده و درجه ای را برای آنها اختصاص داده است. پس از نصب این افزونه، جلوی هر لینک ، بسته به موارد گفته شده در بالا،  علامتی سبز، زرد و یا قرمز نمایش داده می شود.

این افزونه هم مانند بالایی عمل می کند و به سایتها از 1 تا 100 بر حسب موارد امنیتی نمره می دهد، البته با همکاری کاربران.

Hide My Ass شرکتی است که خدمات VPN قدرتمندی ارائه می کند، البته بابت آنها باید پول بدهید.  با کمک این افزونه می توانید به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشید. با کلیک روی دکمه این افزونه که بر روی مروگرتان نصب می شود، می توانید به طور نسبتا امن به اینترنت متصل شوید. البته تا جایی که می شود، ایمیل یا فیس بوکتان را با این کمک این افزونه چک نکنید و تنها به وبگردی بپردازید.

این افزونه به درد سایتهای امن می خورد. به شما درباره رمز نگاری سایتهای مختلف اطلاعات می دهد و نمره می دهد تا بدانید تا چه اندازه می توانید به رمزنگاری یک سایت اعتماد کنید.

نکته نخست: با کمک دو افزونه (در واقع یکی) می توانید به سایتهایی مانند  Facebook یا بالاترین بدون فیلترشکن دسترسی داشته باشید. همانطور که می دانید سایتهای امن که با Https آغاز می شوند، غیر قابل فیلتر هستند، اما دلیل اینکه شما بدون فیلتر شکن نمی توانید مثلا به https://www.facebook.com دسترسی داشته باشید، فیلتر شدن سایت نیست، این است که مخابرات تمام آی پی هایی را که از ایران قصد وصل شدن به فیس بوک را دارند، مسدود می کند. پس شما با یک تغییر آی پی ساده با نرم افزار anonymox که در بالا گفته شد، می توانید به بالاترین یا فیس بوک دسترسی داشته باشید. البته نرم افزار Https Everywhere برای سویچ خودکار روی Https به شما کمک می کند.

نکته دوم: برخی از این نرم افزار ها در بانک موزیلا موجود هستند. فایر فاکس را باز کنید و روی Tools سپس Add-ons و سپس روی Get Add-ons کلیک کنید. در گوشه بالا سمت راست نام نرم افزونه را جستجو کنید، آنگاه می توانید از این راه هم از افزونه ها بهره ببرید.

نکته سوم: برخی از این افزونه ها ممکن است با نسخه های قدیمی فایرفاکس همخوانی نداشته باشند. پس مرورگر خود را همیشه به روز نگه دارید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر